ЗДДС
Важно изменение е заложено в законопроекта за изменение на ЗДДС. С него се цели да се ограничи „бягството“ от регистрация по ДДС при достигнат праг от 50 000 лв., чрез създаване на нова фирма.
То се прилага при последователното извършване на еднородна дейност от две или повече свързани или привидно несвързани лица в един и същ обект/и. В облагаемия оборот на всяко следващо лице се включва оборотът, реализиран от всички лица, извършвали дейността в обекта/ите преди него. Периодът, за който се включва оборота е не по-дълъг от последните 12 последователни месеца. Периодът включва текущия месец и се счита за оборот, реализиран от съответното лице през първия ден на започване на еднородната дейност в обекта/тите от това лице. Дейността се приема, че е еднородна, когато е налице значителна идентичност по отношение на две или повече от следните характеристики: предлаганите стоки или услуги, ползваните активи, персонала, търговската марка/наименованието на обекта, доставчиците/клиентите“, гласи предложеният и приет на първо четене текст.
Дружествата, които ще бъдат засегнати от промените, ще трябва да се регистрират по ЗДДС в срок от 14 дни след влизането на сила на промените в закона. Крайният срок е 1 януари 2020 г.
Една от предлаганите промени е свързана с отчитането на вътрешнобщностни доставки. Основната цел е да се осигурят повече доказателства, под формата на първични документи, с оглед минимизиране на данъчни измами.
Въвежда се т.н. режим на складиране на стоки до поискване за чуждестранни фирми, които поддържат някакви наличности на склад за клиент в България. За тези фирми няма да се изисква регистрация по ДДС в страната.
ЗКПО
Предвижда се въвеждане на няколко директиви, инициирани от (ОИСР), насочени към уеднаквяване на данъчната основа и противодействащи на практиките за избягване на данъци и незаконно прехвърляне на печалби. Въвежда се данъчно облагане при напускане което означава, че когато данъчно задължено лице трансферира активи извън страната или променя юрисдикцията, на която е местно лице за данъчни цели, то капиталовата печалба, създадена, но не реализирана на територията на страната, ще бъде обложена.
Правят се и промени, касаещи случаите на неизпълнение на условия при преотстъпване на корпоративен данък. В този случай данъкът се дължи в пълния му размер и не може да се прилага възстановяване на преотстъпен данък в размер на неизпълнената част от ангажимента за инвестиране. Мерките са разумни, но ще засегнат много малко български фирми и няма да имат съществен фискален ефект.
Предвид бързото нарастване на обемите на дистанционната търговия се предлагат по-сериозни задължения на куриерите и пощите при пренос на пратки, особено в случаите когато се търгуват акцизни стоки.
Възобновява се задължението за деклариране на даренията, като данъкът ще се събира от нотариусите, изповядващи сделката, и ще се очаква леко повишаване на събираемостта на местните данъци.
Прехвърлянето на акции или дялове, които дават на притежателя им права на собственост върху недвижим имот, ще се третират като „доставка“ и ще трябва да се плаща ДДС. Целта е да се избегне практиката собствеността върху недвижими имоти, предназначени да бъдат използвани за жилищни нужди на физически лица, да става през прехвърляне на акции и дялове. По този начин се избягва плащането на ДДС.
Предлага се туристическият данък да се определя въз основа на данните за броя на предоставените нощувки през календарния месец. Те се съдържат в новоразработената Единна система за туристическа информация. Увеличават се правомощията на общинските служители, които определят данъчна оценка за недвижими имоти на предприятия.
ЗДДФЛ
Отпада задължението към годишната данъчна декларация по Закона за данъка върху доходите на физическите лица да се прилагат документи за внесените през годината лични осигурителни вноски.